Marketing specialist

Elk merk, elke project en elke klant heeft een specifieke benadering nodig. Door te kijken naar de huidige wensen en te anticiperen op de behoeftes van de klant kan SSMG een marketing- en communicatiestrategie ontwikkelen.

SSMS inhuren als uw marketing specialist?

De business-to-business markt

Er zijn grofweg 2 theorieën: Resource based en Position Marketing
Vanuit het product de markt creëren of vanuit de markt je produkt of merk creëren.
Voorbeeld van een bedrijf met een Resource Based Markt Visie is Apple en Microsoft..
Kenmerkend is dat dit bedrijven zijn met waarde voor hun markt die:
1. Waarde creëert
2. Onvervangbaar is
3. Niet te dupliceren en
4. Zeldzaam is.

Corporate Assessment van SSMG
De Resource Based Visie kan een nobel streven zijn voor een bedrijf. Soms ligt dat in het verlengde (de toepassing) van uw dienst of product.
De Corporate Assessment van SSMG legt bloot waar de mogelijkheden liggen.
Waardevolle informatie voor u als ondernemer, aangezien de tijd waarin wij leven steeds meer de kracht bij de markt legt.

Positionering Marketing
Als u als ondernemer niet in staat bent uzelf voldoende te onderscheiden, dan kunt u de grip op uw markt kwijt raken en uw bedrijf is daardoor meer reactief.
U als ondernemer wenst proactief te zijn. U kiest daarom  voor een positionering van uw dienst, waarbij u een mate van voorspelling (afzet en acties/ omzet en kosten) kunt halen.
Kenmerkend bij positionerings Marketing is dat u in feite de waarde zoals uw afzetmarkt dat van u vraagt communiceert.
U zoekt daarbij het kader, of maakt het kader waardoor uw afnemer u ontdekt en ook die communicatie met u aan wilt gaan om uiteindelijk klant bij u te worden.
Daarvoor bestaan allerlei  strategieën, die neerkomen op een paar eenvoudige vragen. Vragen die u beantwoord wilt zien.
– Wat is eigenlijk de waarde van mijn dienst?
– Wie zijn mijn suspects?
– Hoe activeer ik hen om in gesprek te gaan met mij?
– Hoe ga ik van “wat” mijn prospect wil naar “waarom” zij mijn klant worden?

SSMG helpt u niet alleen bij het formuleren van de juiste strategie, maar ook bij de consequente inrichting van uw organisatie hierop.

De Chaos theorie in Marketing

Binnen deze theorie worden beginwaarden opgemerkt, onderzocht en geïnterpreteerd. Het idee hierachter is dat kleine wijzigingen tot macroscopische veranderingen kunnen leiden binnen systemen.

Het individu vertoont gedrag dat de markt mogelijk maakt en de markt levert weer door het sentiment/de trend te volgen. Een belangrijke vraag hierbij is dan waar het sentiment ontstaat.

Dit sentiment ontstaat bij unieke geesten die het netwerk en de middelen hebben om het uit te dragen. Bijvoorbeeld bij Mark Zuckerberg die besluit om Oculus Rift te kopen.

Kleine veranderingen hebben dus een groter effect dan voorheen. De wereld beweegt als geheel, omdat we met elkaar verbonden zijn. Keuzes worden dan ook steeds meer gemaakt door het geheel.

Crossmediale campagnes

Die beweging in de wereld zorgt soms voor verstrengelingen. Zo kun je bijvoorbeeld concluderen dat het niet de bedoeling is om op elk platform met eenzelfde boodschap en verwijzingen naar elkaar te komen.

Deze bewegingen zijn ontelbaar en soms gebundeld op platforms. Om deze verstrengelingen te ontvlechten wordt er veelal ingesprongen op offline vormen van media, zoals postale mailings.

Zo’n postale mailing is weliswaar een opstapje naar de online landingspagina, maar de ontvanger zal zich niet geheel kunnen onthouden van de gedachte dat hij zijn aandacht geeft aan iets wat hem wijst op de afwezigheid van internet.

Met de komst van wearable devices zal de scheidslijn vervagen en de offline revolutie een stille dood sterven. Crossmediale campagnes worden een soort splintermarketing die zorgen voor cognitieve resonantie. Wie weet hoe dit zal zijn over 20 jaar?

 

[single_testimonial id=”327″ theme=”dark_style” show_title=”1″ show_thumbs=”1″]

 

Projectmanagement

Een campagne of project heeft management nodig, ik geef graag mijn visie op projectmanagement. Ik ga er hierbij vanuit dat een project een beweging of handeling van een bedrijf is. Er zijn tijd, middelen en omstandigheden die deze beweging beïnvloeden en door organiseren zal het doel bereikt worden.

Dit doel moet bekend zijn bij alle deelnemers van het project, zodat deze zo vroeg mogelijk betrokken kunnen worden bij het maken van doelstellingen.

De keuze van de juiste deelnemers is een belangrijke taak van de projectmanager. Binnen een project heb je verschillende rollen nodig:

  • Beïnvloeders (op het gebied van tijd, budget, besluitniveau, prioriteit, enz.)
  • Moderator (houdt vast aan de lijn en vertaalt, toetst en combineert individuele ideeën. Vragen van een moderator zijn ‘hoe’ vragen)
  • Facilitator (biedt ruimte en tijd door inzicht in en begrip van deelnemers. Vragen van een facilitator zijn ‘wat’ en ‘wanneer’ vragen.)
  • Aanjager (daagt uit en stelt kritische vragen. Veelal ‘waarom’ vragen)
  • Communicator (zorgt voor de helicopterview en stelt ‘samenvattende’ vragen)

 

Terug naar een oudgediende: Ansoff

Begeeft u zich in een nieuwe markt met een nieuw product? Dat is een lastige opgave, die niet altijd slaagt. De kunst is om deze nieuwe markt om te toveren in een bestaande markt en u daardoor te richten op upsell.

Een lastig iets, maar niet onhaalbaar. De ingang naar de markt wordt gecreëerd door flexibiliteit. Hierdoor is het mogelijk om binnen een nieuwe markt een bestaande markt te vinden.

Door uit te vinden wat de markt flexibel maakt kunt u van diversificatie naar marktontwikkeling gaan, iets waar ik u graag bij help.

De taak van de salesafdeling

Sengatrainingen ziet sales als een emotionele motor, die het cement kan zijn tussen verschillende afdelingen.

Een andere taak is het motiveren van prospects om besluiten te nemen betreffende het product of de dienst die aangeboden wordt.

Bij onvoldoende aansporing zal de prospect het pad al verlaten voordat er een goede afsluiting van het verkoopproces is geweest en doet de salesafdeling de prospect te kort. Het afsluiten van een koopproces eindigt niet altijd in een verkoop, juist wanneer er géén verkoop plaatsvind is een goede afsluiting van grote waarde.

Hierbij is het belangrijk dat u uw salesafdeling ziet als het geheel van marketing, accountmanagement en relatiemanagement!

 

[single_testimonial id=”361″ theme=”default_style” show_title=”1″ id=”162″ theme=”dark_style” show_title=”1″ show_thumbs=”1″]

 

Wat is de linking pin van HRM naar business strategie?

HRM in Nederland houdt zich voornamelijk bezig met operationele administratieve taken, maar dat is niet de gewenste situatie.

Waar moet HRM zich dan wel mee bezig houden? Daarvoor kijk ik naar het model van Dave Ulrich, dat bestaat uit veranderingsmanagement, strategisch management, het opstellen van een loongebouw, vaardigheden en kennis ontwikkelen die horen bij de beoogde strategische doeleinden en het inrichten van administratieve processen.

marketing-specialist

De uitdaging is om HR een eigen functie te laten ontwikkelen. Dit is lastig, omdat HR zich slechts binnen één kwadrant ophoudt: het goed inrichten van administratieve processen en de ondersteuning daarbij. Een uitdaging is dus om HR binnen de andere kwadranten te plaatsen, een uitdaging die Senga Trainingen en Consultancy graag aangaat.

Samen de sleutel vinden naar succes?

Neem contact met ons op om nader kennis te maken

Deel dit:
Marketing specialist
5 (100%) 1 vote